II OKH „WIŚNIE I WIERZBY” 2018 – WYNIKI

Jury II Ogólnopolskiego Konkursu Haiku „Wiśnie i wierzby” 2018 w składzie: Agnieszka Żuławska-Umeda, Ryszard Krynicki, Robert Kania przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

I nagroda: Agnieszka Zajdowicz

sierpniowe noce
w gałęziach jabłoni
dojrzewa księżyc 

komentarz Agnieszki Żuławskiej-Umedy:

Nie chcę tu uzupełniać treści i wyjawiać tajemnicy, ale właśnie w tej tajemnicy światła, krągłości, dynamiki wzrostu (nie tylko księżyca) w czasie, który jest jednocześnie chwilą i przestrzenią oraz wielością nocy – kryje się czar tej strofy. Bardzo gratuluję! Dawno nie spotkałam takiego haiku. Lubię je. Ono też „dojrzewa” w kolejnych czytaniach.

II nagroda: Zuzanna Truchlewska

wielka kałuża―
pierwszy krok na księżycu
mojego syna

komentarz Ryszarda Krynickiego:
Lubię to haiku nie tylko dlatego, że przypomina tę szczególną chwilę dzieciństwa, kiedy trzeba się zdobyć na odwagę i podjąć poważną decyzję – ale chociażby również dlatego, iż czytając je przypominam sobie piękny wiersz Tadeusza Różewicza „Udało się” (No – myślę z ulgą – / znów się udała ta sztuczka / naszej starej ludzkości) jak też (naturalnie) słynne zdanie Neila Armstronga po zejściu na Księżyc 20 lipca 1969 roku, subtelnie przywołane w tym wierszu.

III nagroda: Halina Ewa Olszewska

wiosenny spacer
sukienka w kwiaty
wtapia się w łąkę

komentarz Roberta Kani:

Wydaje się że ten wiosenny spacer jest spacerem jakich wiele. Ale jedno słowo sprawia, że to haiku przykuwa uwagę. Sukienka wtapia się w łąkę i ten widok sprawia, że chciałoby się być na spacerze z  posiadaczką tej sukienki, poczuć zapach  łąki i posłuchać śpiewu ptaków.  Na taki spacer aż  chce się iść.

Trzy równorzędne wyróżnienia, w kolejności alfabetycznej:

Tomasz Brózda

nadciąga burza
pod strzechą się schronię
razem z pająkiem

Jacek Kielich

wiosenna wierzba
w odbiciu moja żona
myjąca włosy

Azi Kuder

mróz
w kurtce bezdomnego
śpiący szczeniak

II Ogólnopolski Konkurs Haiku „Wiśnie i wierzby” cieszył się  olbrzymią popularnością – 242 autorów nadesłało 610 utworów.  Jednak – mimo precyzyjnego określenia przez organizatorów stylu  (trzy wersy o układzie sylab 5-7-5 lub krótszym; jedno kigo (odniesienie do dowolnej pory roku); bez nadawania tytułów i stosowania rymów)  większość nadesłanych prac  nie spełniała warunków konkursu – zdarzały się utwory rymowane, z tytułami, bez zaznaczenia kigo lub przeciwnie – z użyciem kilku kigo w jednym utworze.  Z analizy treści utworów wynika, że dla większości autorów nie było jasne, czym owo kigo jest.

Nadesłano mnóstwo złotych myśli i aforyzmów, ujętych jedynie w schemat sylabowy 5-7-5,  a nawet dłuższych niż 17 sylab. W wielu użyto pojęć abstrakcyjnych, wyszukanych metafor i rozdzierających inwokacji, których w haiku powinno się unikać.

Cieszy wzrost popularności tego rodzaju poezji, jednak napisanie dobrego haiku nie jest rzeczą prostą. Wymaga nie tylko wiedzy, ale i specjalnego podejścia, „umniejszenia się”, stanięcia obok,  uważnego spojrzenia i namysłu.

Chętnych do bliższego zapoznania się z haiku zapraszamy na naszą stronę www.psh.org.pl , na stronę Polskie Stowarzyszenie Haiku na facebooku oraz do grupy poezja haiku.  Zainteresowanych udziałem w zajęciach Polskiej Szkoły Klasycznego Haiku KUZU w Warszawie prosimy o kontakt mailowy psh(maupa)psh.org.pl

Spośród nadesłanych utworów wybrano 89 haiku przesłanych Jurorom, którym składam serdeczne podziękowanie.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za nadesłane prace i serdecznie gratulujemy zwycięzcom oraz autorom wyróżnionych haiku.

Marta Chociłowska – Sekretarz Jury

Warszawa, 29.06.2018