Jury II Ogólnopolskiego Konkursu Haiku „Wiśnie i wierzby” 2018 w składzie: Agnieszka Żuławska-Umeda, Ryszard Krynicki i Robert Kania przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
I nagroda: Agnieszka Zajdowicz
sierpniowe noce
w gałęziach jabłoni
dojrzewa księżyc
komentarz Agnieszki Żuławskiej-Umedy:
Nie chcę tu uzupełniać treści i wyjawiać tajemnicy, ale właśnie w tej tajemnicy światła, krągłości, dynamiki wzrostu (nie tylko księżyca) w czasie, który jest jednocześnie chwilą i przestrzenią oraz wielością nocy – kryje się czar tej strofy. Bardzo gratuluję! Dawno nie spotkałam takiego haiku. Lubię je. Ono też „dojrzewa” w kolejnych czytaniach.
II nagroda: Zuzanna Truchlewska
wielka kałuża―
pierwszy krok na księżycu
mojego syna
komentarz Ryszarda Krynickiego:
Lubię to haiku nie tylko dlatego, że przypomina tę szczególną chwilę dzieciństwa, kiedy trzeba się zdobyć na odwagę i podjąć poważną decyzję – ale chociażby również dlatego, iż czytając je przypominam sobie piękny wiersz Tadeusza Różewicza „Udało się” (No – myślę z ulgą – / znów się udała ta sztuczka / naszej starej ludzkości) jak też (naturalnie) słynne zdanie Neila Armstronga po zejściu na Księżyc 20 lipca 1969 roku, subtelnie przywołane w tym wierszu.
III nagroda: Halina Ewa Olszewska
wiosenny spacer
sukienka w kwiaty
wtapia się w łąkę
komentarz Roberta Kani:
Wydaje się że ten wiosenny spacer jest spacerem jakich wiele. Ale jedno słowo sprawia, że to haiku przykuwa uwagę. Sukienka wtapia się w łąkę i ten widok sprawia, że chciałoby się być na spacerze z posiadaczką tej sukienki, poczuć zapach łąki i posłuchać śpiewu ptaków. Na taki spacer aż chce się iść.
Trzy równorzędne wyróżnienia, w kolejności alfabetycznej:
Tomasz Brózda
nadciąga burza
pod strzechą się schronię
razem z pająkiem
—
Jacek Kielich
wiosenna wierzba
w odbiciu moja żona
myjąca włosy
—
Azi Kuder
mróz
w kurtce bezdomnego
śpiący szczeniak
—
II Ogólnopolski Konkurs Haiku „Wiśnie i wierzby” cieszył się olbrzymią popularnością – 242 autorów nadesłało 610 utworów. Jednak – mimo precyzyjnego określenia przez organizatorów stylu (trzy wersy o układzie sylab 5-7-5 lub krótszym; jedno kigo (odniesienie do dowolnej pory roku); bez nadawania tytułów i stosowania rymów) większość nadesłanych prac nie spełniała warunków konkursu – zdarzały się utwory rymowane, z tytułami, bez zaznaczenia kigo lub przeciwnie – z użyciem kilku kigo w jednym utworze. Z analizy treści utworów wynika, że dla większości autorów nie było jasne, czym owo kigo jest.
Nadesłano mnóstwo złotych myśli i aforyzmów, ujętych jedynie w schemat sylabowy 5-7-5, a nawet dłuższych niż 17 sylab. W wielu użyto pojęć abstrakcyjnych, wyszukanych metafor i rozdzierających inwokacji, których w haiku powinno się unikać.
Cieszy wzrost popularności tego rodzaju poezji, jednak napisanie dobrego haiku nie jest rzeczą prostą. Wymaga nie tylko wiedzy, ale i specjalnego podejścia, „umniejszenia się”, stanięcia obok, uważnego spojrzenia i namysłu.
Chętnych do bliższego zapoznania się z haiku zapraszamy na naszą stronę www.psh.org.pl , na stronę Polskie Stowarzyszenie Haiku na facebooku oraz do grupy poezja haiku. Zainteresowanych udziałem w zajęciach Polskiej Szkoły Klasycznego Haiku KUZU w Warszawie prosimy o kontakt mailowy psh(maupa)psh.org.pl
Spośród nadesłanych utworów wybrano 89 haiku przesłanych Jurorom, którym składam serdeczne podziękowanie.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za nadesłane prace i serdecznie gratulujemy zwycięzcom oraz autorom wyróżnionych haiku.
Marta Chociłowska – Sekretarz Jury
Warszawa, 29.06.2018